Tuky a cholesterol

Tuky ve výživě

O tucích, proč jsou pro nás důležité a v jakém množství, jaká jsou rizika z nedostatku a nadbytku a zdroje ve výživě.

 oliv-olej

Tuky jsou přirozenou a potřebnou součástí naší stravy. Jsou základní složkou buněk, zásobárnou energie, zajišťují mechanickou i tepelnou ochranu organizmu. Z mastných kyselin se tvoří významné látky, které mají regulační účinky (například ovlivňují srážlivost krve). Tuky umožňují vstřebávání vitamínů rozpustných v tucích. Jeden gram tuku dodá tělu energii asi 38 kJ, což je dvojnásobek oproti bílkovinám a sacharidům.

Číst dál...

Omega-3 mastné kyseliny – nepostradatelná živina pro zdraví

Co jsou omega-3 mastné kyseliny, proč jsou tak důležité pro naše zdraví, ve kterých potravinách se skrývají a kolik bychom jich měli jíst.

 

Omega-3 mastné kyseliny (omega-3 MK) jsou přirozenou součástí některých rostlinných olejů a rybího tuku. Patří mezi mastné kyseliny nenasycené. Od tzv. omega-6 mastných kyselin se liší polohou násobné vazby. Lidské tělo nedokáže tyto omega-3 MK a omega-6 MK vyrábět, proto je musíme přijmout z potravy – jsou pro nás nezbytnou neboli esenciální živinou.

Číst dál...

Dvojí tvář cholesterolu

O cholesterolu, jeho dobrých a špatných vlastnostech, vlivu na zdraví a výskytu v potravinách.

 cholesterol

Cholesterol je látka, která je pro náš organizmus naprosto nepostradatelná - potřebujeme ho pro tvorbu některých hormonů (kortikoidů, pohlavních hormonů), vitaminu D a žlučových kyselin. Je také základním stavebním kamenem buněčných membrán živočišných buněk a součástí lipoproteinů - částic, které na sebe vážou tuky a přenášejí je do různých částí těla.

Číst dál...

Co si (ne)namazat na chleba

Výhody a nevýhody některých potravinářských produktů, které si běžně mažeme na chleba. 

 

chleba_s_maslem

Na chleba si můžeme namazat prakticky cokoli. Zaměříme nyní pozornost na běžné suroviny jako jsou máslo, sádlo, pomazánkové máslo, tavené sýry a roztíratelné rostlinné tuky. Pro použití za studena, v našem případě k namazání na pečivo, jsou vhodné především kvalitní rostlinné tuky, dále v sestupném pořadí pomazánková másla, klasické máslo, omezeně tavené sýry, pak dlouho nic….. a výjimečně i sádlo.

Číst dál...

Ministerstvo zemědělství logo
ÚZEI
Ministerstvo zdravotnictví logo

Webová stránka je realizována v rámci plnění dotačního programu MZ ČR „Národní program zdraví – projekty podpory zdraví 2013“, projekt č. 10305: „Informační kampaň na téma WHO 5 klíčů k bezpečnému stravování, hygiena při manipulaci s potravinami a zdravá výživa“