Čím jsou zvláštní „farmářské“ trhy a takzvané „farmářské potraviny“, že je stále více lidí vyhledává? Liší od běžně dostupných potravin? Jaký může být jejich přínos pro naše zdraví?

Farmářské tr15 farmarkahy, farmářské potraviny, farmářské recepty i řetězce farmářských obchodů. V posledních 5 letech se u nás rozrostly v každém větším městě a staly se trendem pro všechny, kdo chtějí jíst „in“.

 

Historie farmářských trhů

Fenomén „farmářských“ potravin svou popularitou odsunul lehce do pozadí trend „bio stravování“. Tradice takzvaných „farmářských trhů“ je přitom v ČR velmi krátká - na rozdíl od západní a jižní Evropy či Skandinávie, kde jsou takové trhy naprosto běžné.  U nás tradici zemědělských trhů přerušila éra komunismu - zemědělci byli buď součástí velkých družstev, nebo museli potraviny odprodávat jejich prostřednictvím. S novým rozvojem podnikání se postupně zemědělské trhy opět zavedly, ale skutečnou popularitu zažívají až s propagací „farmářských potravin“ v posledních letech, hlavně díky tomu, že stoupá zájem spotřebitelů znát původ potravin, podporovat místní malé zemědělce a ekologické potravinářství.

 

Jak má vypadat „farmářská“ potravina
mmm
Ideální „farmářská“ potravina v sobě spojuje vlastnosti bio potraviny (pěstování nebo chov za ekologicky šetrných podmínek) a lokální potraviny (podpora místních drobných zemědělců, nízká úroveň znečištění spojeného s přepravou, sezónní variabilita, předpokládaná větší čerstvost). Přidanou hodnotou farmářských potravin je „prvek důvěry“ – přímým kontaktem mezi producentem potraviny a spotřebitelem vzniká vztah - spotřebitel od takové potraviny očekává poctivost, vysokou kvalitu, nenahrazování složek náhražkami a podobně. „Farmářské“ potraviny vyhovují požadavku spotřebitele vědět co nejvíce o potravinách, které jedí, a zbavit se anonymity, se kterou je spojená potravinářská velkovýroba.


Výhody farmářských potravin a trhů


Jednou z výhod farmářských trhů je možnost zjistit co nejvíce o původu potraviny a způsobu její výroby přímo od producenta – navazuje se bližší vztah k samotným prodejcům, spokojení zákazníci z trhů často jezdí ke „svým“ zemědělcům nakupovat potraviny přímo na farmu. Zemědělci jsou více motivovaní uspokojit zákazníky a nabízet dostatečně kvalitní potraviny, aby si zajistili stálé klienty. Přímý prodej od výrobce zajišťuje farmářským potravinám kratší cestu ke spotřebiteli a tím umožňuje vyšší čerstvost potravin. Bez prodeje přes velkoobchod může být také příznivější cena potravin, i když s popularitou farmářských trhů cena těchto potravin stoupla. Velké množství farmářů prodává na trzích potraviny vyráběné ekologicky šetrným způsobem, totožným nebo velmi podobným požadavkům na výrobu bio potravin – rostlinné potraviny hnojené pouze ekologicky šetrnými hnojivy, živočišné potraviny z chovu s volným výběhem, plnohodnotným krmením a šetrným zacházením se zvířaty. Pro malé zemědělce je však často proces získání bio certifikátu natolik zdlouhavý a drahý, že dají přednost prodeji „farmářskému“. Za nižší cenu tak lze zakoupit potravinu v bio kvalitě. K výhodám farmářských potravin lze přidat i větší sezónní pestrost potravin a nabídku méně rozšířených potravin, například tzv. „špičatého zelí“, plodů moruše, rakytníku nebo kdoulí. K hlavním důvodům, proč lidé nakupují farmářské potraviny, patří také zájem o podporu místní produkce potravin, podporu malých podnikatelů, ocenění tradičních postupů výroby potravin s větším osobním vkladem a zájem vrátit do svého jídelníčku více „původních, pravých“ potravin s minimem přídatných látek. Na farmářských trzích lze také koupit kvalitní potraviny, které se díky svému tvaru, velikosti nebo druhu nedají zařadit do žádné kategorie podle předpisů, a v běžné síti prodejen není proto možné je prodávat. Jsou to přitom kvalitní potraviny – například příliš zahnuté okurky, ovoce a zelenina menší velikosti, jablka starých a dnes již vzácných odrůd, žlutá odrůda mrkve apod.



Vyzkoušej si svoje znalosti v krátkém testu 


Použitá literatura: mmm
Kodex farmářských trhů, portál Ministerstva zemědělství, cit. 8.11.2015.
Kontroly farmářských trhů, portál Ministerstva zemědělství, cit. 8. 11. 2015.
Liebl, M.: Farmářské trhy jsou v oblasti přímého prodeje fenomén, portál Ekolist, cit. 3.12.2012.
Michopulu, H.: Recepty z farmářského trhu, 1. Vydání, 2011, Praha, nakl. Hanka Michopulu, 250 s., ISBN: 9788026001133.