Jogurty a jejich účinky na zdraví

O jogurtech - účinnky na zdraví a správné uskladnění.

Podobně jako u všech kysaných mléčných výrobků jsou i jogurty významnou složkou zdravého jídelníčku. Díky prokysání jsou dobře stravitelné. Jsou výborným zdrojem pro tělo dobře využitelného vápníku, kvalitních bílkovin a dalších významných složek.

Jejich konzumace pozitivně ovlivňuje přirozenou střevní mikroflóru a brání hnilobným procesům ve střevě, využívají se k úpravě zažívání, harmonizují střevní mikroflóru po užívání antibiotik, jejich pravidelná konzumace pravděpodobně chrání před vznikem nádorů tlustého střeva a konečníku. Také mají pozitivní vliv na snižování vysoké hladiny cholesterolu v krvi (nepočítáme-li ty smetanové). Díky sníženému množství mléčného cukru, laktózy, jogurty bývají tolerovány i osobami trpícími lehčími formami nesnášenlivostí mléčného cukru, neboť ten je v kysaných mléčných výrobcích  částečně rozštěpen působením bakteriálních enzymů.

 

Jak uchovávat jogurt?

Všechny jogurtové výrobky je nutno skladovat v nepoškozeném obalu nejlépe v chladničce při nízkých teplotách do 6 °C, konzumovat co nejčerstvější (přednost dávejte jogurtům s krátkou dobou použitelnosti, které neobsahují zbytečné konzervanty) a rozhodně ne po ukončení data použitelnosti. Jedině tak se zajistí hygienická nezávadnost a chtěné senzorické vlastnosti.

 

Čeho si všímat na obalu jogurtů?

  • složení – jednotlivé složky jsou uvedeny v sestupném pořadí dle jejich množství v jogurtu, na prvním místě je uvedena složka, které je v jogurtu nejvíce;
  • obsahu tuku – tučnost jogurtu se pohybuje od cca 0,1 % do více než 10 %, odtučněné a nízkotučné jogurty se vyrábějí přídavkem odtučněného mléka, vysokotučné přídavkem smetany, jogurty se sníženým obsahem tuku jsou vhodnější při redukčních dietách či při nutnosti snížení přívodu cholesterolu, smetanové jogurty bývají chutnější;
  • obsahu sušiny  – klasický bílý jogurt by měl mít minimálně  8,2 % tukuprosté sušiny (přídavkem sušeného mléka se tukuprostá sušina většinou upravuje na cca 17 %), jogurty se sníženým obsahem tuku či sacharidů mají méně než 8,2 % tukuprosté sušiny;
  • data použitelnosti označeného „Spotřebujte do…“ – jogurt patří mezi neúdržné potraviny, nesmí se prodávat po ukončení data spotřeby;
  • nenechte se oklamat zavádějící reklamou na obalech jogurtů –  např. „bez konzervantů“ musí být všechny jogurty, stejně tak jogurt s obsahem „0 % tuku“ není možné vyrobit, atd.

 

Vyzkoušej si svoje znalosti v krátkém testu.

 

Použitá literatura:

Pavelka, A., Mléčné výrobky pro vaše zdraví. Nakladatelství Littera, Brno, 1996, s. 54-58
Gajdůšek, S., Mlékařství II. Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 1998, s. 31-44
Jogurt nemusí být probiotický. Sdružení obrany spotřebitelů, 2007.
Jogurt prostě musí být jogurt. Sdružení obrany spotřebitelů, 2007.
Jogurty bez škrobů! Sdružení obrany spotřebitelů, 2007.
Je jogurt vlastně ještě jogurt? Sdružení obrany spotřebitelů, 2007.

 

Zpět 

Ministerstvo zemědělství logo
ÚZEI
Ministerstvo zdravotnictví logo

Webová stránka je realizována v rámci plnění dotačního programu MZ ČR „Národní program zdraví – projekty podpory zdraví 2013“, projekt č. 10305: „Informační kampaň na téma WHO 5 klíčů k bezpečnému stravování, hygiena při manipulaci s potravinami a zdravá výživa“